Cornelis van Dalfsen is verkoopleider van DB Anovi Keukens. Van stagiair tot ervaren verkoper: met zijn creatieve talent en persoonlijke aanpak draagt hij dagelijks bij aan tevreden klanten en een sterk team. In dit interview deelt hij zijn ervaringen, van het opbouwen van een vestiging tot de trots op het familiebedrijf en zijn collega’s. “Ik neem de tijd voor klanten en voor ons team, want goed werk vraagt om aandacht."
Naam: Cornelis van Dalfsen
Leeftijd: 31 jaar
Woonplaats: Katwijk aan Zee
Functie: Teamleider verkoop bij DB Anovi Keukens
Bij DB sinds: 2011
Als ik niet aan het werk ben…: dan..: ben ik aan het mountainbiken of – in de zomer – aan het Efoilen
“Mijn ouders kochten een keuken en een badkamer bij DB Arma Keukens en Sanitair in Nunspeet. In die tijd deed ik de opleiding tot accountmanager op het Hoornbeeck College in Amersfoort. Ik heb gevraagd of ik bij Arma mocht stagelopen en zo werd ik leerling-verkoper. Daarna ben ik in de weekenden gebleven. Of eigenlijk: 13,5 jaar!”
“Heb je even? 😉 Het grootste deel – 11 jaar – werkte ik in Haarlem, bij DB Keur Keukens. Dat voelde als mijn kindje. Toen ik daar kwam, was die vestiging nog in opbouw. We groeiden uiteindelijk van twee naar negen verkopers. Een mooie tijd. Als assistent-bedrijfsleider mocht ik ook de bouw van de nieuwe showroom van Keur uitdenken en begeleiden. Heel gaaf en leerzaam. Het team daar groeide flink en dat vroeg om een andere manier van leidinggeven. Dat past niet bij mij. Ik ben liever ook op de werkvloer bezig. Toen heb ik een jaartje op de marketingafdeling gewerkt en nu ben ik sinds september 2023 verkoopleider bij DB Anovi Keukens in Berkel en Rodenrijs. Ook dat is weer een vestiging in opbouw, met een klein team van drie verkopers en drie gastvrouwen.”
“Het is heel waardevol om af te wisselen in functies en vestigingen. Heeft me gevormd tot wie ik nu ben. Ik kwam dertien jaar geleden heel bleu binnen. Ik wist niets. Door de kansen die ik kreeg, groeide mijn zelfvertrouwen. En heb ik geleerd wat mijn talenten zijn: creativiteit, het ontwerpen van keukens, klantvriendelijkheid. Ik durf ook wel te zeggen dat ik als teamleider mensen goed aanvoel.”
“Ik ben altijd transparant naar onze klant. En naar mijn team. Ik neem de tijd voor klanten en voor onze mensen. Ik ben niet altijd de snelste verkoper, maar als een klant bij mij aan tafel zit, wordt ook echt álles besproken. Mijn advies is dus: neem de tijd voor de dingen die je doet en voor de mensen met wie je werkt.”
“Als het team groeit, is het een uitdaging om de juiste mensen aan te nemen. Hoe groter het team, hoe lastiger het wordt dat iedereen het goed met elkaar kan vinden. Die verantwoordelijkheid voel ik. En het is toch ook altijd weer een sport om elke maand een mooie omzet te draaien.”
“Maandag is mijn administratiedag. Dan ligt mijn focus op ordes checken, mijn mail bijwerken en uren controleren. Dinsdag heb ik tijd voor mijn collega’s, voor coaching en een bakje koffie. Donderdag is mijn MT-dag. Dan heb ik bijvoorbeeld overleg met de regiomanager. Op vrijdag en zaterdag draai ik mee in de showroom. Juist die afwisseling, die dynamiek geeft mij energie.”
“In Haarlem begeleidde ik een jongere collega. We gingen naar een klant waar best wat dingen verkeerd waren gegaan. Toen riep de klant tegen mijn collega: ‘Ik dacht je een ervaren collega zou meenemen!’ Ik was nog jong, maar wél ervaren. Ik kreeg het tijdens mijn bezoek niet voor elkaar het vertrouwen van mevrouw te winnen. Uiteindelijk hadden we intensief contact over haar keuken, ook via de app. Toen ik steeds vaker vrolijke smileys en duimpjes omhoog op mijn scherm zag, dacht ik: yes, nu heb ik je vertrouwen. Dat blijft een mooi moment in onze service, als je het vertrouwen van de klant hebt gewonnen.”
“Bij Anovi op de mensen. Oprecht. We krijgen vaak van klanten te horen: dit voelt goed. Dit straalt rust, vertrouwen uit. En gezelligheid. Daar zorgen onze mensen voor. Van tijd tot tijd probeer ik wat leuks te organiseren voor ons team. Ook sluiten we de week altijd af met een borrel. Dat is goed voor de sfeer. Ik ben ook trots op het familiebedrijf. Ondanks dat DB Keukens groot is, hebben we oog voor elkaar.”